Friss gyufatészta az ünnepi halászléhez

2011.12.22. 08:15 tisztatészta

Baján születtem és egy környékbeli kis faluban a gyúródeszka és a bogrács mellett nőttem fel. Amióta az eszemet tudom, minden év december 24-én halászlé rotyog a bográcsban, melyet frissen gyúrt gyufatésztával fogyasztunk és mákos gubával fojtunk le. Az idei évben sem lesz másként... maradunk a jól bevált, egyszerű és megunhatatlan karácsonyi menü mellett. 
Gyermekkoromban csak szemléltem az eseményeket és olykor belekontárkodtam a munkafolyamatokba. Szerettem lenni itt is, ott is, de akkoriban a legfőbb vágyam mindig az volt, hogy mindenütt és mindenkivel "ott" lehessek és természetesen mindenben részt vehessek. :) Akkor ez az álmom nem vált valóra... szomorú, de most, akik idelent hiányoznak, mindig és mindenhol velem vannak, velem vannak a gondolataimban, az emlékeimben, a szívemben...
... halászlét főzök a papával, gyufatésztát gyúrok a mamával és jóízűen elfogyasztom az édesapámmal, aki megtanított a szálkamentes halfogyasztásra. 
Látom a családunkat szentestén, amint belefeledkezünk a halászléevés nyújtotta élvezetbe, s amint feleszmélünk jót kuncogunk azon, hogy mennyire imádunk és jóízűen tudunk halat enni. :) Most is "együtt" fogyasztjuk el az ünnepi vacsorát, melyhez én készítem a friss gyufatésztát.

Gyufatészta készítése:

Minden tíz deka liszthez adjunk egy tojást, s aki teheti a tyúkok alól a frisset válassza. :) A lisztből és a tojásból merev, nem túl rugalmas tésztát gyúrunk. Ha méretes tojásokkal dolgozunk előfordulhat, hogy túlságosan puha tésztát kapunk, ebben az esetben addig lisztezzük alá a gyúródeszkát és dolgozzuk a tésztát, míg keményebb állagú nem lesz. Én pont fordítva jártam, a tészta túl kemény lett, elbírt volna még egy tojássárgáját, de e helyett langyos vízzel leöblítettem a kezem és így gyúrtam tovább, a megfelelő állagúra a tésztát. Ha puha a tészta, akkor a vágás során a lapok összeragadnak. Pihentetni akkor szoktam, ha túlságosan kemény tésztát kapok, mert azzal, hogy letakarjuk és hagyjuk állni, puhíthatunk rajta. 

Ha a tészta összeállt felvágjuk, sodrófával vagy kézzel kb. 1 cm vastagságúra nyújtjuk/lapítjuk, majd a vékonyítást a géppel folytatjuk. Először a legvastagabb fokozatra állítjuk, a tésztalapot a hengerek közé illesztjük és nyújtjuk. Összehajtjuk és többször átpréseljük, majd egyre vékonyabb fokozatra állítjuk, míg el nem érjük a formára vágáshoz szükséges vastagságot. Ne legyen túl vékony, hisz a gyufatészta lényege, hogy olyan vastagra kell vágni, mint a tészta maga, ettől lesz hasáb alakú, olyan mint egy gyufaszál. Nyújtógép hiányában használjatok sodrófát a tészta vékonyításához. A kinyújtott lapok széleit, végeit én le szoktam vágni, így egyforma hosszú, széles vagyis tökéletes formájú tészta a végeredmény. A leeső részeket ismét összegyúrom, vékonyítom és formára vágom, mert tésztát nem dobunk el!

A belisztezett lapokat (kb. 4-6 tésztalapot) egymás tetejére helyezzük, hosszában kettévágjuk, majd éles késsel hasábokat szelünk. 

Előre is dolgozhatunk, amikor jut rá idő elkészítjük, a gyúródeszkán egyenletesen elhelyezve, enyhén belisztezve megszárítjuk, így nem kell az utolsó pillanatban kapkodni. Megéri friss tésztát készíteni a halászléhez, már aki tésztával szereti.
Frissen vagy megszárítva egy nagy fazék forrásban lévő sós vízben (a sót forráskor tesszük a vízbe) pár perc alatt megfőzzük, leszűrjük. Én a gyufatésztát mindig átmosom hideg vízben, jól lecsepegtetem, így nem ragad össze. 
A nagyi instrukciói alapján 
, én így készítem a gyufatésztát. 

Szólj hozzá!

Címkék: friss tojásos tészta

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr553480903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása