Spaghetti alla chitarra

2012.01.01. 14:30 tisztatészta

Azt hiszem most már hagyománnyá válik, hogy ez a recept minden év végének közeledtével terítékre kerül. 2010 szilveszterén a baráti társaság közreműködésével frissen készült a spagetti, mely (akkor is) paradicsomos húsgombóccal tálalva került az ünnepi asztalra.
Évzáró, s egyben a blog 2012 évet megnyitó receptje ez kérem:
szögletes spagetti paradicsomos húsgombóccal

Mielőtt bele..., akarom mondani elvágnánk a frissen gyúrt, kinyújtott tésztát, álljunk meg egy pillanatra. Évértékeltem... :) nyitottam egy mappát, s minden frissen gyúrt tészta legjobban sikerült fotóját bemásoltam.

A képeket nézegetve elöntött az elégedettség érzése, s bár fele annyi tésztát nem készítettem el, mint szerettem volna... de bátran kijelenthetem, hogy amit meggyúrtam, megformáztam, azt a legnagyobb odafigyeléssel tettem, belegyúrtam a szeretetemet, s lelkem egy darabját, hogy Ti is érezzétek elhivatottságomat. A tésztához fűzött érzelmem rendíthetetlen, így az új esztendőben is töretlen lelkesedéssel készítem a finomabbnál finomabb friss tésztákat. (tiszta)Tésztában gazdag évet ígérek, s ezúton kívánok minden kedves olvasómnak sok szerencsét az új évre, mindannyiótoknak legyen olyan, amilyet szeretne: szebb, jobb, boldogabb, friss tésztában gazdagabb! :)

Jól olvastátok, a spagetti, amit frissen készítettem szögletes. Húrokon átnyomva, egy jellegzetes olasz eszközzel készítettem, melynek chitarra (gitár) a neve.

Ő az én gasztro-hangszerem. A tésztavágó eszközről és az általa készített tésztáról a Csapjunk a húrok közé c. bejegyzésben olvashattok.

Mennyi tésztát számítsunk egy főre?

Nagy dilemma még számomra is (főleg, ha vendégek érkeznek), hogy egy személynek mennyi tésztát tálaljak és ami még nehezebb, mennyi mártást kínáljak hozzá. A családom ízlését, igényeit már jól ismerem, de sohasem szoktam pontos számolásba kezdeni. Szerencsére eddig sikerült eltalálnom a tészta-szósz mennyiséget. Családonként, sőt személyenként változik, ezért is olyan nehéz erre a kérdésre választ adni. Sok tészta, kevés mártás... vagy épp fordítva, kinek-kinek ízlése szerint. Mi magyarok, hajlamosak vagyunk túl sok mártást használni, pedig a tésztát vékonyan kell, hogy bevonja.
A Nélkülözhetetlen TÉSZTA könyv az alábbi mennyiségeket ajánlja: "Általános alapelvként 6 dkg friss tésztát számítsunk egy főre, ha előételről és 12,5 dkg tésztát, ha főételről van szó. Ha száraztésztát használunk, kicsivel többel kell számolnunk, hiszen a száraztészta kevesebb vizet tartalmaz, ezért könnyebb. Egy személyre 9-10 dkg-nyi mennyiséget vegyünk az előételhez és 15 dkg-nyit a főételhez."

Hozzávalók 4 személyre:

50 dkg száraztészta /  linguine vagy spagetti
(én 60 dkg lisztből és 6 tojásból gyúrtam friss chitarra tésztát)

a paradicsomszószhoz (melyet rendszeresen a Chili & Vanilia blog szerzőjének receptje alapján, minimális módosítással készítek.)

2 evőkanál olívaolaj
1 nagy hagyma, durvára aprítva
4 gerezd fokhagyma, finomra aprítva
2x400g hámozott paradicsomkonzerv
1 sárgarépa, meghámozva, félbevágva
1 szárzeller
1-1 ág kakukkfű, rozmaring, zsálya összekötve
1 marék friss bazsalikomlevél
só, frissen őrölt bors

a húsgombóchoz

25 dkg darált sertéshús
25 dkg darált borjú-, vagy marhahús
kb. 6-8 dkg frissen reszelt parmezán
1 csokor friss, aprított petrezselyem
só, frissen őrölt bors

A mártáshoz az olívaolajon üvegesre pirítjuk a hagymát és a fele fokhagymát. Hozzáadjuk a paradicsomot (fogjuk tenyerünkbe a hámozott paradicsomot, nyomjuk össze, így könnyen szétesik), a sárgarépát, a zellert, valamint az összekötözött zöldfűszereket. Sózzuk, borsozzuk. Lassú tűzön, egy órán át főzzük, amíg kissé besűrűsödik. A húsgombóchoz összekeverjük a kétféle húst, hozzáadjuk a parmezánt, az aprított petrezselymet, majd sózzuk, meghintjük frissen őrölt borssal.

Törökmogyoró és ping-pong labda  közötti tetszőleges méretű gombócokat formázunk, majd forró serpenyőben, kevés olajon körbepirítjuk. Amikor a paradicsomos mártás elkészült, eltávolítjuk belőle a zöldségeket és a zöldfűszereket. Hozzáadjuk a megmaradt aprított fokhagymát, az apróra tépkedett bazsalikomleveleket és a húsgombócokat, s pár percig együtt rotyogtatjuk. Az időközben kifőzött tésztával azonnal tálaljuk és mind felfaljuk. :)

6 komment

Címkék: sós friss tojásos tészta hosszú tojásos tészta segédeszközzel formázott hús és tészta

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr503505109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reni - Naposoldal · http://renidani.blogspot.com 2012.01.10. 13:19:43

De jó ötlet parmezánt rakni a gombócba!! Tetszik :)

tisztatészta 2012.01.10. 20:21:29

@Reni - Naposoldal: és milyen finom. ;) Végül tettél bele? :)

Reni - Naposoldal · http://renidani.blogspot.com 2012.01.10. 20:23:09

Végül tettem :) Sőt még megbolondítottam egy kis csillagánizzsal :)
süti beállítások módosítása