A türelemről és a 'házitészta' készítésről

2011.10.06. 15:00 tisztatészta

... és mindenki azt kérdezi: "Hogy van türelmed hozzá?"
Elárulok egy titkot: nem kell hozzá türelem.
Tésztakészítés során még nem éreztem türelmetlenséget... gyöngyfűzésre viszont nem tudnátok rávenni, mert a második apró gyöngyszem felfűzésekor remegne a kezem, ráznám a lábam és a türelmetlenség okozta testi tünetek miatt azonnal fel kellene állnom. ÉS... arra a helyre többet nem ültetnétek vissza. :)
Ez kizárólag abból adódik, mert nem érzek ellenálhatatlan vágyat, hogy ilyesmit alkossak. Én a tésztagyúrásban, formázásban lelem örömömet és egy különleges forma elkészítésének vágya legyőzi a türelmetlenséget. Persze minden egyes tészta megformázásakor tudomásul kell venni, hogy az nem (feltétlenül) lesz olyan, mint amit a nagyi készít vagy amit egy "olasz mamma" egy egész élet tapasztalatával alkot. 
Tégy egy próbát, készíts tésztát házilag, a hozzávalók: 1 kg vágy és 1 csipet elfogadás. 
Jó tanács: szeresd a tésztát, s akkor a türelmetlenség elszáll... :)
...elszáll egy kis időre... az érzés csak a tészta "késleltetett" elfogyasztása során lép fel, vagyis: ha nem ehetem meg éppen akkor, amikor én akarom. :) 
Eljött az ideje a lorighittas tészta készítésének. Időigényes, de a végeredmény összehasonlíthatatlan bármelyik másik tésztával. Ez a tészta tradicionálisan Szardíniáról, Marmilla tartomány Morgongiori nevű kicsi falujából származik, melynek kevesebb, mint 900 lakosa van. A tésztát formájáról nevezték el, ami egy gyűrűre hasonlít. 

 
A falu asszonyai generációról generációra adták tovább a tészta készítésének tudományát, mint valami értékes családi ékszert. Készítésének folyamata művészet, aminek tökéletes elsajátítása évekig tart. A tészta hosszú eljárás révén, kézzel készül, akár 6 órán át formáznak egy kilónyi tésztát. A végső eredmény egy olyan étel, ami különleges megjelenésében és ízében egyaránt.
Nekem megadatott, hogy a tészta készítését helyi asszonyoktól sajátítsam el. Nem kellett mást tennem, mint:
 

és íme:
 
 
 
Segítségem nem volt, így (csak) 400 g durumlisztből készítettem a tésztát, melyhez 200 ml kézmeleg, sós vizet adtam és rugalmas tésztát gyúrtam. A felvételen látható módon a tésztából "kukacot" sodortam.
 
 
A tésztát letakartam, csak az a rész volt fedetlenül, amellyel dolgoztam. A sodratot az ujjaimra (mivel jobb kezes vagyok, a bal kezem mutató-, középső és gyűrűs ujjára) tekertem duplán, az illeszkedésnél a tésztát lecsíptem, végeit összenyomtam. A bal kezemmel az illeszkedési pontot rögzítettem a másikkal egymás köré csavartam a tésztaszálakat. 
 
 
Bő mennyiségű sós vízben való forralás után a Lorighittast tradicionálisan csirkés, babérleveles, paradicsomos szószban tálalják. Én az alábbi hozzávalókból készítve kínáltam:

200 g füstölt sonka
2 nagyobb paradicsom
1 kaliforniai paprika
1 marék spenót
olívaolaj
só, frissen őrölt bors
frissen reszelt parmezán
 
Először a paprikát a sütő grillfokozatán addig sütjük, amíg a héja fekete és hólyagos nem lesz. Ha elkészült beletesszük egy tálba, átlátszó fóliával letakarjuk és hagyjuk állni kb. negyed órát. A paprika ez idő alatt összeesik és a héja könnyen lehúzhatóvá válik. 
A friss paradicsomokat leforrázzuk, a héját lehúzzuk és összevágjuk. A spenótot és a sonkát felcsíkozzuk. Nagyobb serpenyőben felhevítünk kevés olívaolajat, majd hozzáadjuk a sonkát, megpirítjuk. Ráöntjük az összevágott paradicsomot, a meghámozott kockára vágott, sült paprikát, a spenótot, majd összeforgatjuk. Sózzuk, frissen őrölt borssal meghintjük. Egy kevés frissen reszelt parmezánnal átforgatjuk és a leszűrt tésztával összekeverjük (nem kell alaposan leszűrni, egy kevés főzővíz mehet a tésztával együtt). Parmezánnal meghintve tálaljuk.
 
 
A lorighittas lassan készült, de gyorsan fogyott. :)

7 komment

Címkék: sós friss tojásmentes tészta kézzel formázott

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr903281802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eva.zs 2011.10.06. 16:12:03

Fantasztikus!!!... de erre azt hiszem inkább nem vállakoznék. :-)) Apropó! Petra, magának a tésztának az ízét (mivel tudom hogy megkóstolod natúran is) milyennek találtad? Mert nekem a culurgiones - az is tojás nélkül készül - kicsit íztelennek tűnt.

Coryk 2011.10.06. 18:15:39

Ez szuper jó. Örülök, hogy megtaláltam az oldalad.

tisztatészta 2011.10.06. 18:25:49

@eva.zs:
Dehogynem... tessék kipróbálni! Ha culurgionest készítettél, akkor ez igazán semmiség. ;) Az íze? Megfőzve, natúran is 'nyers ízű'... vagy ahogyan Te fogalmaztál: " kicsit íztelen". De egyébként, a cuccal összekeverve fantasztikus. Nem hiába... házi tészta, van harapni való felület... :) Engem a formája elvarázsolt, biztosan fogok még készíteni. ;)

tisztatészta 2011.10.06. 18:28:40

@Coryk: Örülök, hogy tetszik és annak is, hogy "rám" találtál. :)

4Gyerek 2011.10.09. 18:08:01

klassz. remek, mutatós "darabok"

Coryk 2011.11.06. 12:06:53

Szia!
Pont most próbálom elkészíteni, hát nem egyszerű. Ahány darab annyiféle. Na nem baj, gyakorlás teszi a mestert meg engem is.

tisztatészta 2011.11.06. 12:31:49

@Coryk: Deörülök! :) "Ahány darab annyiféle", de a Te kezed által készül és ettől lesz igazán finom. ;)
Majd írd meg kérlek, hogy ízlett. További jó munkát. :)
süti beállítások módosítása