A család mumusa

2011.04.09. 11:10 tisztatészta

Vége a disznóvágás szezonnak, de ettől függetlenül nincs háj hiány nálunk. Teli a fagyasztó, de csak azért, hogy életemben először hájas kiflit süssek. Már biztosan eltelt tíz év, amióta egyáltalán nem került terítékre  nálunk. No de azelőtt, szinte hetente voltam kénytelen enni. Egyébként gyerekként imádtam, főleg a nagyi szilvalekvárjával. Hogy miért vált mumussá?
A mama tehet róla... :) Hosszú időn keresztül csak évente egy alkalommal, disznóvágáskor sütött. Aztán egyre több helyet foglalt a fagyasztóban a disznónak az a bizonyos... Sokáig nem tudtam, hogy a hájas kifli mitől hájas?! Olyan teóriám volt, hogy biztosan az én hájamat növeli, de ezzel gyerekként nem foglalkozik az ember (felnőttként annál inkább). Amikor először láttam hogyan készül, elhatároztam, hogy soha többé nem eszem. Hát persze, hogy nem bírtam ki, van egy különleges csalogató illata és az íze leírhatatlan. Valószínű a nagyi is ezért favorizálta ezt az ételt és egyre sűrűbben rakta elénk, nem kevés mennyiségben. Jó ideig nem mertük neki megmondani, hogy álljon le, mert előbb vagy utóbb a család háj mérgezésben fog kipurcanni. Aztán telt múlt az idő és pimasz kamaszként nem tudtam tartani a számat. Őszinte vallomást tettem a hájas kiflijével kapcsolatos érzelmeimről. Azóta nem ettem és attól a naptól fogva mindig megkérdezte, hogy mit süssön. Hájast soha nem rendeltünk, de ennyi év elteltével most újra megkívántam. Ez az oka, hogy terítékre kerül.

Hozzávalók a tésztához:

1 kg liszt
kb. 50 dkg háj
4 dkg élesztő
kb. 1-1,5 dl tej
kiskanál cukor
kiskanál só
3 tojássárgája, ebből egy a kenéshez

A hájat átmossuk, ledaráljuk, majd kevés liszttel összegyúrjuk. Az élesztőt kiskanál cukorral langyos tejben felfuttatjuk, majd a maradék liszttel, sóval, a 2 tojássárgájával összedolgozzuk. Gép hiányában nálunk ez kézi művelet, kb. 15 perces kemény munka. Mivel a tészta nem volt elég ruganyos, a megadott hozzávalókon kívül 1 kanál tejföl került bele. Addig dolgozzuk a tésztát, míg el nem válik a dagasztó tál falától. A tésztát letakarva meleg helyen duplájára kelesztjük, majd ezután a gyúródeszkára helyezzük, kinyújtjuk és a hájat a tészta tetejére egyenletesen eloszlatjuk. Négyszögbe hajtogatjuk és ismét kap egy kis időt, hogy duplájára keljen. Ezt a műveletet összesen háromszor ismételjük fél órás pihentetéssel. Végül kb. 1 cm vastagra nyújtjuk, négyzetekre vágjuk és a közepébe halmozzuk a tölteléket.

A töltelék:
 
a nagymama szilvalekvárja
vagy darált dió (a tejet felmelegítjük, cukorral ízesítjük és a darált diót hozzáadjuk, lágy masszává keverjük)
 
 
Miután a töltelék a helyére kerül, a tészta széleit meghúzzuk és átlósan összehajtjuk. A kifliket tepsibe sorakoztatjuk, melyet sütőpapírral bélelünk ki, végül tojássárgájával megkenjük és előmelegített sütőbe helyezzük. 180 fokon szép pirosra sütjük. Por- és vaníliás cukor keverékébe forgatjuk és tálaljuk.
 
 
A hájas az anyukám közreműködésével, a múlt felidézésével, jó hangulatban készült. Már tudjuk mi munka az elkészítése és minden elismerésünk a nagyié. Jó volt újra érezni a hájas illatát és ízét. Bármennyire mumus volt, most szép emlékeket idézett fel. 

3 komment

Címkék: édes kelt tészta

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr32807869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Palkóanyu 2011.04.09. 20:17:33

Nyami! én a szilvalekvárosra szavaznék.... átugorhatnék egy már porcukorban meghempergett néhány darabért....???? De rég ettem ilyet, tényleg gyerekkori ízeket idéz!! köszi!

tisztatészta 2011.04.09. 21:22:35

@Palkóanyu: Nekem is a szilvalekváros a kedvencem. :) Örülök, hogy e pár sorral sikerült felidéznem a gyerekkori "ízes" emlékeket!

Itality 2011.11.10. 21:36:48

anyu finom krémest készít belőle, kétfélét, mivel én a mama-félét szeretem, a többiek pedig a modern, pudingos változatot. :) ja, a fazékba én küldtem Évának a receptet :) csak itt még a régi néven futok :)
süti beállítások módosítása