Tigelle

2011.07.03. 13:15 tisztatészta

Tisztelem a hagyományokat és fontosnak tartom, hogy megőrizzük a nemzedékről nemzedékre öröklődő szokásokat. A gasztronómiában vonzódom mindenhez, aminek eredete családi hagyományon alapul. Régen egyes ételek elkészítése rituálé volt. Összegyűlt a család a kemence mellé és az ételek készítése, elfogyasztása idejére elfelejtették problémáikat, elmúlt az egész napos fizikai munka okozta fáradtság. Gyerekkoromban nálunk is hasonlóképp teltek a (kemence nélküli) mindennapok aztán az élet "felgyorsulása" minket is magával ragadott. 
Egy komoly hagyományokkal rendelkező, olasz (modenai) gasztronómiai különlegességre bukkantam az interneten: ez a tigelle. Egy korong alakú, lapos kenyérféle, amelyet egy külön, erre a célra kialakított öntvény sütőformában sütnek. Ez a tigelliere, persze mindez az én olvasatomban leegyszerűsítve.

Réges régen agyag korongok között sütötték, de a hagyomány nem vész el, csak átalakul. Jelen bejegyzés a tigelle eredetére, az idő múlása okozta változásokra és etimológiai elnevezésének helyességére nem tér ki. Az átalakulásról, fejlődésről csak annyit, hogy a sütőnek már elektronikus változata is létezik. :) 
A hagyományőrző ételekhez való vonzódásom mellett a tigelle iránti érdeklődésem oka a hozzávalókból következik, vagyis tésztáról beszélünk és ami abból készül annak itt a helye. :) Azért merem ajánlani a tigelle sütés forma nélküli kipróbálását, mert teflonos serpenyőben többször elkészítve is tökéletes eredményt kaptam. Számos recept létezik, elkészítése családról családra változik. Általában a folyadék aránya és a hozzáadott zsiradék típusában találunk különbséget. Érdemes szétnézni az interneten, de nekem az alábbi, általam kikísérletezett arányok beváltak. Az olívaolaj helyettesíthető vajjal vagy sertészsírral. Az alábbi mennyiséghez kb. 50 g vaj vagy 25 g sertészsír felhasználását javaslom.

Hozzávalók a tigelle tésztájához:

500 g "00" liszt (helyette BL55 használható)
200 ml tej
100 ml víz
25 g élesztő
1,5 evőkanál olívaolaj
1 teáskanál só
1 teáskanál cukor

Elkészítés:

Az élesztőt cukros-langyos tejben felfuttatjuk. A lisztet egy nagy tálba szitáljuk, majd összekeverjük a sóval. (A dupla nullás liszt helyett BL55 használható.) Hozzáadjuk a felfuttatott élesztőt, az olívaolajat. A vizet lassan adagolva öntjük a masszához (mert nem biztos, hogy felveszi a megadott mennyiséget, főleg ha a zsiradék típusát módosítjuk) és fokozatosan dolgozzuk össze a tésztát, míg el nem válik a tál falától és egy gombóccá össze nem áll. Ezután lisztezett munkafelületen (én gyúródeszkán készítettem) addig gyúrjuk, míg sima, rugalmas tésztát kapunk. (Folyamatosan alálisztezünk.) A tésztát egy lisztezett tálba helyezzük, konyharuhával letakarjuk és legalább egy órát meleg, huzatmentes helyen kelesztjük. Ha a tészta duplájára kelt sodrófával kb. fél centiméter vastagságúra nyújtjuk. A sütőformához 8cm átmérőjű kiszúró formát kaptam. Én ezzel szaggattam ki a tésztát. Amennyiben nincs ilyen átmérőjű formátok akkor egy szélesebb szájú pohár vagy bögre segítségével tudjátok a képen látható korong alakot megformázni. A széleket összegyúrjuk és addig szaggatjuk a tésztát, míg el nem fogy. 17 darab korongot szaggattam ki a megadott mennyiségből. A tésztaformákat konyharuhára sorakoztatjuk, majd szintén konyharuhával letakarva további fél órát kelesztjük. 

tigelle_sutesre_var.jpg

Sütés serpenyőben: teflon bevonatú grill serpenyőben ajánlom a formák kisütését (így csíkos lesz a tigelle felülete), de ezzel ellentétben bármilyen serpenyő használható, a lényeg, hogy tapadásmentes legyen. A serpenyőt felmelegítjük majd kivajazzuk, kizsírozzuk. A korongokat belehelyezzük és nehezéket teszünk a tetejére. Én egy vékonyabb fa vágódeszkát használtam. Fontos, hogy a nehezék ne legyen "túl nehéz", mert akkor a formák nagyon kilapulnak. Mindkét oldalukat legalább 5 percig sütjük. 
Sütés formában: a tigelliere formát Olaszországból rendeltem. 7 db tigelle süthető egyszerre. Többféle mintázatú sütő létezik, az enyém csillag lenyomatú. Az öntvényből készült sütő mindkét oldalát fel kell melegíteni gáztűzhelyen, majd kivajazás, kizsírozás után helyezzük bele a tésztát. A formát egyik oldaláról a másikra forgatnunk kell, hogy a tészta mindkét oldala aranybarnára sülhessen. 

A formában sült tigelle héja ropogósabb, de ízben nincs különbség. A tigelliere előnye, a gyorsabb kivitelezés, mely nagycsaládosoknál és baráti összejövetelek alkalmával jelent könnyebbséget a gyors utánpótlás elkészítésében. Ha kisültek, konyharuhával letakarva melegen tartjuk a fogyasztásig. A sütés utáni azonnali fogyasztást ajánlom.

tigelle_lapos_kenyerfele.jpg

A korongok héja ropogós, a közepük puha. Egy éles késsel vágjuk ketté és vékonyra szeletelt sonkával, lágy sajttal vagy akár nutellával is fogyaszthatjuk. Megtöltését illetően legyetek kreatívak.

tigelle_sonkavalsajtokkaltalalva.jpg

Most már csak egy dolgotok van, elkészíteni ezt a finomságot a családnak. Felhívom a figyelmet az első fogyasztás utáni következményre: tuti a "rákattanás". Én ez okból kifolyólag rendeltem meg a sütőformát, hisz így tudom csak tartani a tempót a család fogyasztási igényével. :)

5 komment

Címkék: kelt tészta kenyér/kalács

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr423029176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Palkóanyu 2011.07.03. 20:50:55

Naggggyon tetszik! én már így kóstolatlanul is rákattantam! ...de mint adott, nekem a "serpenyős" változat marad! aztán egyszercsak megkóstolhatom majd a "sütőformásat" is?

Aivilys 2011.11.29. 18:52:27

Szia!
Szuperül néz ki!! :) Szeretnék érdeklődni ,hogy ezt a sütőformát hol szerezted be? Illetve ,hogy ezt a sütőformát lehet kerámialapos sütőn is használni?

Nagyon köszönöm a választ!!

tisztatészta 2011.11.29. 21:21:56

@Aivilys: Szia! ... és finom is! :) Ez egy szürkeöntvény sütőforma és véleményem szerint kerámialapos sütőn nem használható. Ebay-ről rendeltem, innen:
www.ebay.de/itm/TIGELLIERA-7-POSTI-TIGELLE-CON-RICETTA-SPECIALE-/200473007736?pt=Pentole&hash=item2ead1f5678#ht_1548wt_890
Szép estét! P.

miszerint 2012.01.02. 16:53:04

szuper recept! az én bevált megoldásom: sima grill-serpenyő, rá a kis karikák, rájuk egy nagy lapos négyzetes műanyag doboz, benne víz, h. súlya legyen, és a recept szerint aztán fordítás. picit macerás, de 9 is belefér :)

tisztatészta 2012.01.05. 20:39:29

@miszerint: Örülök, hogy bevált a recept! Remek megoldás, eszembe se jutott volna. :)
süti beállítások módosítása