Somlói galuska, ahogy én szeretem

2011.07.17. 15:30 tisztatészta

Az egyik legismertebb magyar cukrászsütemény a somlói galuska. Tavaly, egy internetes szavazás során elnyerte a Magyarország kedvenc süteménye címet. 23602 magyar jelölte meg kedvenceként... 
... hogy én mennyire nem szerettem és mennyire húztam a számat, amikor gyerekkoromban az éttermi étkezések, lakodalmak során ez a desszert került elém. Egy kanál kóstoló, fintorgás és már toltam és félre a tányért. Nem is értettem, amikor az anyukám egy napon előállt azzal, hogy ő somlói galuskát készít. Előre közöltem vele, hogy én márpedig megkóstolni sem fogom, rosszul vagyok az ízétől és még ő sem fog tudni olyat készíteni, ami kedvemre való lenne. ... jó illatok jöttek a konyha felől és mondhatni, gyönyörűre sikerült ez a somlóinak nevezett édesség. Telis-tele volt gyümölccsel, bevallom küllemre csábító volt. A család többi tagja rá is bukott, persze én duzzogtam, mert anyu olyan sütit süt, amit én nem szeretek. Sokadjára készítette, amikor is, végre rászántam magam a kóstolásra. De kizárólag egy kanállal, na persze, meg még eggyel, és újra... mindaddig míg befaltam egy egész adagot. Anyu ült velem szemben és várta, hogy azt mondom: Anya, ez isteni!
Nem mondtam, de látta az arcomon, hogy ízlett. Aztán egy napon megjelentem a konyhában és megkértem, hogy süssön nekem egy jó nagy adag somlói galuskát. Így történt, hogy megszerettem ezt a desszertet.
Megosztom veletek az anyukám leegyszerűsített receptjét, melyből mostanság egy kocsikeréknyi mennyiség készül, mert annyira, de annyira... :)

Hozzávalók a piskótához:

6 egész tojás
6 evőkanál cukor
6 kanál liszt
1 mokkáskanál sütőpor

A tészta készítése: Egy nagy tálban a tojások sárgáját a cukorral habossá keverjük. A tojásfehérjét kemény habbá verjük. Először a tojássárgáját elegyítjük össze óvatosan a fehérje-habbal, majd fokozatos szórás és habverővel való keverés mellett hozzáadjuk a sütőporral elkevert lisztet.
Sütőpapírral kibélelt hagyományos tepsibe öntjük a masszát és előmelegített sütőben 180 fokon, légkeveréssel megsütjük. Kb. 15-20 perc alatt készül el. Ha kihűlt felkockázzuk és egy kocsikeréknyi méretű tálba helyezzük, melyre ízlés szerint mazsolát szórunk. (Ha vendégek jönnek akkor üveg szervírozótálakba töltöm, mely 12 cm átmérőjű, 6 cm magas. Ha rákerül az öntet, kihűtöm, egy tányérra borítom és tejszínhabbal, gyümölcsökkel díszítem. Lásd a legalsó képen.)

Hozzávalók az öntethez:

6 dl tej
5 evőkanál cukor
fél doboz rumaroma

A tejet a cukorral felmelegítjük, beletesszük a rumaromát és még melegen a piskótára locsoljuk (eláztatjuk vele a piskótát). 

... csokis öntethez:

8 dl tej
6 kanál cukor
2 tojássárgája
1 vaníliapuding
2 evőkanál kakaópor
fél doboz rumaroma 

3 dl tejszín és gyümölcsök a díszítéshez

A tojássárgáját a vaníliapudinggal, pici tejjel csomómentesre keverjük. Beleteszünk két evőkanál kakaóport, melyet szintén elkeverünk kézi habverő segítségével.

Egy lábosba öntjük a többi tejet, a cukrot és felmelegítjük. Ha meleg, beletesszük a kakaós masszát, a fél doboz rumaromát és sűrű krémet főzünk belőle. Rálocsoljuk a piskótára, majd hagyjuk kihűlni.

Végül felverjük a tejszínhabot. Ezzel és ízlés szerint gyümölcsökkel díszítjük a desszertünket. Vízgőz felett csokit olvasztottam és azt folyattam a tejszínhab tetejére. Íme a kocsikeréknyi mennyiség, mely jól lehűtve az asztal közepére kerül és mindenki kedvére kanalazza.

Ha vendégek érkeznek és somlói készül, akkor így tálaljuk: 

Én így szeretem... nem mondtam ki soha, de most ezúton üzenem:
ANYA, EZ ISTENI! :)

Szólj hozzá!

Címkék: édes piskóta

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr763074074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása