Gnocchi, az első próbálkozás

2011.09.03. 16:10 tisztatészta

"... ebben a tésztában az a jó, hogy én készítettem, és amit én készítek az csalódást még nem okozott."  Remélem nem tettem felelőtlen kijelentést, mert bevallom őszintén fenntartásokkal állok neki a gnocchi készítésének.
Vajon az enyém is olyan állagú lesz, mint amiket eddig ettem? Vajon az elfogyasztása során meg kell küzdenem minden egyes tésztával, hogy le tudjam pöckölni a szájpadlásomról a nyelvem hegyével? Vajon ami nem indul meg a szájpadlásom felé, hogy vákuum szerűen feltapadjon, azt el fogom tudni rágni? Vagy az a fogaimat támadja meg, hogy "védő"réteget képezzen rajta? Tapasztalatból mondom én, hogy türelemjáték a gnocchi evés, no meg kemény munka: legfőképp a nyelvünket veszi igénybe. 
Tehát, vagy nem ettem még jól elkészített gnocchit VAGY ilyen a nyokki és nincs mit tenni?!
Ezen rossz tapasztalok miatt halogattam eddig a gnocchi készítést, de most jöjjön játékunk helyes megfejtése, a bejegyzés a gnocchi készítéséről
Apropó JÁTÉK! :) Édesanyám elnökletével és kis családom felügyeletével összesítettük a beérkezett válaszokat, 20 e-mail érkezett, ebből 19 tartalmazta a helyes választ. Közülük sorsoltuk ki a szerencsés nyerteseket, akiknek ezúton is gratulálok. :)

Hozzávalók a tésztához:

1 kg burgonya
2 kisebb tojás
kb. 320 g liszt
csipetnyi só

Elkészítés Gioggio Locatelli bibliája alapján:

A burgonyát megmossuk és héjastól egy lábosba tesszük, felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje, felforraljuk és kis lángon gyöngyöztetve puhára főzzük. Még melegen meghámozzuk. Beleszúrunk egy villát és késsel lehúzzuk a héját, így nem égetjük meg a tenyerünket.

Krumplinyomóval áttörjük és a munkafelületre halmozzuk. Ráöntjük a lisztet, mélyedést képezünk a közepébe, sózzuk, beleütjük a tojásokat, melyet villával enyhén felverünk és elkezdjük összegyúrni. Folyamatosan alálisztezünk és amint a tészta összeáll, rögtön abbahagyjuk. A fent írt liszt mennyisége nem volt elég, valamivel többre volt szükség, de ez függ a burgonya vizességétől, tehát az is előfordulhat, hogy a megadott liszt mennyiségénél kevesebb szükséges.

A tésztát egyenlő hasábokra vágjuk. A munkafelületet és a kezünket belisztezzük és a tenyerünkkel henger alakúra, kb. hüvelykujjnyi vastagságúra sodorjuk. 

Két-három vagy akár több sodratot egymás mellé fektetünk és éles, lisztezett késsel, kb. 1 cm vastag darabokra vágjuk. 

Villa vagy gnocchi-készítő deszka segítségével a tésztadarabokat mintázzuk. 

A tésztadarabokat hüvelykujjunk segítségével rányomjuk és végig görgetjük a villán vagy a deszkán, hogy felvegye a mintázatát.

Nem kell tökéletességre törekednünk, mert a gnocchi akkor szép ha rusztikus. Fontos viszont, hogy egyforma méretűek legyenek, mert így az összes egyszerre fő meg. 

Eddigi tésztaételeknél a befejező mondat majdnem minden esetben az alábbi volt: frissen reszelt parmezánnal tálaljuk. Most is lesz sok-sok parmezán, de kicsit másképp. 

Hozzávalók a szószhoz:

250 g reszelt parmezán
kb. 1 dl főzővíz
csipet sáfrány
só, frissen őrölt bors
napon szárított paradicsom
friss bazsalikom levelek

Elkészítés:

Nagy fazékban vizet forralunk, eközben lereszeljük a parmezánt és egy akkora edénybe tesszük, amiben összekeverhetjük a tésztával. Ha a víz felforrt sózzuk és beletesszük a tésztát. Addig kevergetjük, míg a felszínre nem jön (nagyon gyorsan megfő). 
A sajthoz merünk egy kevés forró főzővizet, adunk hozzá egy csipet sáfrányt, sózzuk, borsozzuk és elkeverjük. Vigyázzunk, inkább kevesebb vizet öntsünk a sajtra, mert a leszűrt tésztával akarva-akaratlanul érkezik egy kevés főzővíz. A tésztát egy szűrőkanállal óvatosan kiemeljük és a mártásos lábosba tesszük. Összeforgatjuk és azonnal tálaljuk. Frissen őrölt borssal, apróra vágott, szárított paradicsommal és friss bazsalikom levelekkel meghintve tálaljuk.

Látványra csodálatos, jöhet a kóstolás. Óóó, jajjj, ez... 
Az élvezeti szünet után a konklúzió: létezik jól elkészített nyokki. Létezik, hisz se nem a szájpadlásomra, se nem a fogaimra nem tapadt fel. Mondhatni tökéletes állagú lett és ezt nem elfogultságból mondom. :)

4 komment

Címkék: sós friss tojásos tészta segédeszközzel formázott húsmentes tészta

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr223197155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sütisarok 2011.09.21. 22:34:41

Szia!

Nagyon tetszik a blogot, szép igényes!
Ez a gnocchi készítő gyakorlatilag ugyanaz, mint amivel a csigatésztát csinálják, nem? Csak az emlékeim szerint nem vízszintes, hanem egy kicsit döntött. Drága amúgy egy ilyen? Mert sokkal jobban tetszik, mint a villás verzió :D

tisztatészta 2011.09.22. 08:16:38

@Sütisarok:
Szia! Nagyon szépen köszönöm. Közben én is benéztem hozzád, (amennyiben a névből jól következtettem?!) és találtam sok-sok finomságot. Már ki is néztem, hogy hétvégén mit fogok elkészíteni.... :)
A csigatészta és a gnocchi készítő nagyon hasonló, de mégsem ugyanaz. A barázdák távolsága a gnocchi készítőnél nagyobb illetve a pálca nem vékonyodik el. Gnocchi készítéshez viszont alkalmas a csigatészta készítő, ami valóban döntött. Az alábbiakban láthatod a különbséget.
A csigatészta készítőt a vaterán vásároltam, itt: epitkezes-otthon.vatera.hu/konyha_konyhafelszereles/sutes_fozes_kellekei/egyeb/csiga_teszta_tesztakeszito_vadonatuj_1475025832.html
A gnocchi, garganelli készítőt e-bayről rendeltem, ahol van többféle változata az egyik 4, a másik (amilyen nekem is van) 5 EUR. Elérhető itt:
www.ebay.de/itm/PENNE-GARGANELLI-GNOCCHI-BRETT-GNOCCHIBRETT-STAB-/350355355066?pt=K%C3%BCchenhelfer&hash=item5192ce75ba#ht_1859wt_1530
és itt: www.ebay.de/itm/GNOCCHI-PENNESTAB-GARGANELLI-BRETT-GNOCCHIBRETT-BREIT-/350365886999?pt=DE_Elektronik_Computer_Haushaltsger%C3%A4te_Kleinger%C3%A4teK%C3%BCche_PM&hash=item51936f2a17#ht_1976wt_1549
Szép napot!

Sütisarok 2011.09.22. 08:55:05

Köszönöm a választ! Tudom, hogy igazából részletkérdés, de ha egyszer rászánom magam a készítésére, akkor már szép formásakat akarok :)

És mi lesz a hétvégi sütés tárgya? :)))

S

tisztatészta 2011.09.22. 09:17:33

@Sütisarok: Ezzel én is így vagyok... szeretek részletesen utánajárni mindennek, mielőtt megvalósítom. :) Hétvégén mini morzsatortácskákat fogok készíteni. Nagyon ínycsiklandozó... :)
süti beállítások módosítása