Tésztaformák - garganelli, sorpresini, farfalle

2016.11.30. 21:36 tisztatészta

Ajándékozni a legcsodálatosabb dolog a világon... Így kezdtem az Az én ehető ajándékom címmel írt, két évvel ezelőtti blogbejegyzésemet, melynek sorai az ünnepek közeledtével még inkább aktuálisak. 
Én ismét készítek ehető ajándékokat is karácsonyra. A saját kézműves tésztánk megszárítva, díszcsomagolásban kitűnő ajándék a tésztakedvelő rokonoknak, barátoknak. Így arra gondoltam, hogy mutatok nektek tésztaformázási technikákat. Törekedtem az egyszerűségre, és arra, hogy mutatós formákat tudjatok készíteni, illetve mindebből ötletet meríteni. A képen látható lapocskákból 3 különböző tésztát formázok: garganelli, sorpresini, farfalle. 

 img_3099.jpg

Így kezdj hozzá:

Gyúrj tojásos tésztát, minden tíz dekagramm liszthez (Választhatsz búzafinomlisztet, fehér tönkölybúzalisztet, használhatod bevált receptedet, kísérletezhetsz kedvedre teljeskiőrlésű lisztekkel és színezheted is. Én most '00'-s lisztet használtam (itthon pizzalisztként is kapható), melybe durum tésztalisztet is csempésztem a tészta íze, színe és textúrája érdekében.) egy közepes méretű tojást adj. Figyelj arra, hogy az alapanyagok szobahőmérsékletűek legyenek a tésztagyúrás megkezdésekor. Ha huzamosabb ideig tárolod a tésztát, akkor azt javaslom, hogy hagyd ki a tészta összegyúrásakor a sót.

Gyúrd, nyújtsd, vágd és végül formázd:

Végy elő egy öblös tálat, öntsd bele a lisztet, készíts mélyedést a közepébe. Üsd bele a tojásokat és az ujjaid segítségével fokozatosan keverd össze a liszttel. Ha összeállt a tészta, borítsd ki egy tiszta gyúrófelületre és addig gyúrd, míg sima felületű, rugalmas tésztát kapsz. Csomagold fóliába és tedd félre pihenni kb. fél-egy órát.
A pihentetést követően vágd fel (a legyúrt tésztamennyiségtől függően) egyenlő darabokra, sodrófával vagy a tenyereddel vékonyítsd kb. 1 cm vastagságúra, majd tedd a gépbe és fokozatosan vékonyítsd (ha a tészta nyújtás közben ragadósság válik, lisztezd be a felületét), míg el nem éred a formára vágáshoz szükséges "vastagságot". (Az én gépem típusa Marcato Atlas 150 , mellyel 6-os fokozatig vékonyítottam a tésztát.)
A vékony tésztalapokat speciális vágó, egy kés, pizza- vagy akár derelyevágó segítségével 4x4 cm méretű kockákra vágd, majd a videóban látható formák közül tetszőlegesen formázd.
Természetesen ezek a tészták többféle technikával készíthetőek, én most a legegyszerűbbet, leggyorsabbat választottam. (A leeső széleket se dobd ki, csipkedd kisebb darabokra és jó lesz levesbetétnek.)

Egyedül a garganelli formázásához van szükség egyedi tésztabordázóra. Ha ez nem áll rendelkezésedre akkor se keseredj el, nélküle is el tudod készíteni ezt a gyönyörű tésztaformát. Ha van csigacsináló deszkád akkor azon, ha nincs akkor bambusz alátéten fakanál nyelével feltekerve is működik. 

img_3155.jpg

A tészta szárítása:

A tésztát speciális szárítón, gyúródeszkán vagy konyharuhán szétterítve szárítsd. Utóbbiaknál javaslom, hogy folyamatosan forgasd, hogy minden oldala ki tudjon száradni. A formától, vastagságtól és a hely adottságaitól is függ, hogy mennyi időt vesz igénybe a szárítás (kb. 1-3 nap). A tésztát száradást követően csomagold és az ajándékozásig hűvös, száraz helyen tárold.

Csomagolási ötletek: 

Nagyon sok lehetőség van, hogy ünnepi díszben adjuk át kézműves tésztáinkat. Tedd papírzacskóba, papírdobozba, celofán tasakba vagy akár nagy méretű csatos üvegbe. A papírzacskóra és dobozra tudsz egyedi rajzot készíteni, vagy személyre szóló üzenetet írni. A celofán tasakra és a csatos üvegre kísérőkártyát tudsz rögzíteni a tészta nevével, mennyiségével, ünnepi jókívánságoddal. 
Én az idei karácsonykor a fenti lehetőségek mindegyikét kipróbálom és átadás előtt friss fűszercsokrot fogok kötni a csomagolásra. 

Gyúrásra fel! Készítsd el Te is a tésztacsomagod. A siker garantált, az ajándékod árulkodni fog és azt súgja majd: ez szívből jött, egyél meg mielőbb, lehetőleg most! 

1 komment

Címkék: egyszerű ehető ajándék

A bejegyzés trackback címe:

https://tisztateszta.blog.hu/api/trackback/id/tr7012005934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaluzsa Péterné Nelli 2016.12.04. 17:04:16

Bár most.már tudok tésztát készíteni, de én örülnèk ha valaki ilyennel lepne meg. :-)
süti beállítások módosítása